BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

anda orang yg ke ...

mutiara islam hari ini

Tuesday, December 22, 2009

Mat Rempit di Abu Dhabi

Salam bertemu kembali. Masih banyak coretan yg nak ku tulis sepanjang perjalanan ku ke Abu Dhabi dan Mesir selama 8 hari 7 malam tu. Kisah ini berkaitan dengan remaja. Sepanjang berada di bumi Mesir dan UAE(Abu Dhabi), aku asyik memerhatikan segala yang ada di sekeliling ku. Bangunan, kenderaan, manusia, haiwan atau apa saja... yang ketara aku tidak jumpa ramai golongan remaja di kedua-dua tempat itu.

Di Abu Dhabi : kenderaannya semuanya termasuk katogeri mewah, pemandu kebanyakan lelaki, pemanduan sangat laju.Bandarnya sangat bersih..macam singapura kata suamiku yang pernah belajar di singapura.Bangunannya sekata ketinggiannya, seakan bandar terancang.Bentuknya hampir sama.
Suasana pagi hingga tengaharinya lengang..entah ke mana orangnya. Kami berdua terus berjalan sekitar bandar Abu Dhabi.Kami singgah di banyak supermarkat bersaiz sederhana.Orang2 disini agak peramah,lembut berbicara...boleh berkomunikasi dengan baik dalam bahasa Inggeris.Tetapi Sukar untuk mengenali rakyat tempatan Abu Dhabi...kebanyakannya warna asing.ramai dari India, Nepal dan mungkin Indonesia.

Tetapi tidak seorang pun remaja yang kami jumpa disana ! Maksudku remaja yang keluar bersendirian atau berkelompok.Apatah lagi melepak2 atau merokok.Kalau di Malaysia suasana rasanya jauh berbeza.Ramai remaja di sana sini. Agaknya di mana remaja Abu Dhabi? Satu lagi tiada sebuah motosikal pun yg boleh dijumpai di Abu Dhabi..Heran juga..mungkin motosikal tidak di jual di Abu Dhabi.Agak2nya korban motosikal tiadalah....apatah lagi mat rempit mungkin takde kat Abu Dhabi.

0 comments: